Du möter ett företag där värme, energi och kompetens genomsyrar rummet. Men när du googlar – är hemsidan föråldrad, opersonlig och helt annorlunda än din upplevelse. Där uppstår digital dissonans: glappet mellan företagets verkliga personlighet och det som syns online.
Där har du den, dissonansen. Det som jag valt att kalla för Digital Dissonans.
Vad är digital dissonans?
Digital dissonans är ett psykologiskt fenomen där det uppstår ett glapp mellan det ett varumärke säger att det är – och det som faktiskt speglas i den digitala närvaron.
Det skapar friktion, tvekan och en känsla av att något inte riktigt stämmer. Att det inte sitter ihop. I värsta fall påverkar det om någon ens tar en första kontakt.
Det är inte ovanligt att företag lägger hela sin själ i produkter, människor och kultur – men glömmer att spegla detta online. Och då uppstår dissonans. Kunden blir förvirrad. Eller helt enkelt oengagerad.
Hur vet du om du har digital dissonans?
“When you talk the talk – but don’t walk the (digital) walk”
Dissonansen blir tydlig när det digitala inte går i takt med det personliga mötet. Du säger en sak – men din hemsida säger något annat. Du pratar om innovation, men sajten ser ut som ett relik från Lunarstorm-eran. Du pratar om närhet till kund, men det finns inte en enda recension eller bild på era människor online. Du säger att ni jobbar hållbart – men man hittar inget om det i era digitala kanaler.
Personligt 🙋🏽♂️
Är det digitala lika pesonligt som ni?
Ett tydligt tecken är bristen på personlighet. Du som företag kanske är charmig, pålitlig och har en kultur värd att visa upp – men online är det bara stockfoton och generiska texter.Det digitala känns platt. Själslöst. Opersonligt. När kunden googlar efter känslan de fick i mötet – men hittar något helt annat.
Energi ⚡️
Finns det samma puls som ni visar i era möten och IRL?
Du är kanske full av initiativ, innovation och idéer IRL. Men online? Inga nyheter, inga inlägg, inga spår av puls. Att inte spegla sin energi digitalt är att lämna walkie-talkien på mute. Du finns där – men ingen hör dig.
Hastighet 🏎️
Du har 3 sekunder på dig, thats it
Om sajten laddar långsamt, ser rörig ut eller inte är mobilanpassad så är det ett direkt hinder. Det signalerar dels slarv men påverkar dessutom både besökare och dina placeringar på Google.
Och även om ni är proffs på det ni gör – så döms ni på första intrycket. Så enkelt är det. Precis som i verkliga livet. Ingen gillar att bli bemött med ett “ehhh… vänta lite” i 3G-tempo i en tid då tålamod här och nu är något de flesta av oss saknar.
“53% av mobila besökare lämnar en hemsida som tar längre än tre sekunder att ladda! (Läs det igen)”
Trovärdighet 🤩
Visa att ni är på riktigt och skapa trust.
Lite tillbaka till walk the walk. Idag är det viktigare än ever att skapa trust, för både användare, Google och Ai-modeller. En viktig del här är att samla in och visa upp omdömen, testimonials, referenser, kundcase och relevanta certifieringar – det ger besökaren trygghet och bevis på att ni levererar. Låt nöjda kunder och partners tala för er trovärdighet.
Om din Google-profil ser ut som en öde ö utan recensioner, bilder eller öppettider – så påverkar det förtroendet. Folk litar på vad andra tycker. Och de vill se att det finns liv, nöjda kunder, och bevis på att ni är aktiva. En företagsprofil utan digital puls är som en butik med låsta dörrar och släckta lampor.
“84% av konsumenter litar lika mycket på online-recensioner som på personliga rekommendationer.”
Relevans ✅
Berättar sajten varför ni är rätt val – eller försvinner ni i mängden?
Du kanske har värdefulla erbjudanden.Men om det inte kommuniceras tydligt, med rätt ordval och logisk struktur – då försvinner ni i mängden. Digital dissonans är inte bara ett utseendeproblem. Det handlar också ofta om missad koppling mellan affär och kundnytta.
Google Business Profile (GBP) 📍
First impressions lasts, och detta är ofta det första man ser
Se till att er Google Business-sida är uppdaterad med en skön och säljande front, produktbilder, öppettider, tydliga kontaktuppgifter och inte minst aktuella recensioner. Det är ofta första stoppet för en besökare och/eller potentiell kund och kan avgöra om någon tar första steget mot kontakt.

Så… vad kan du göra?
Första steget är att titta på sin digitala business med ett utifrån-perspektiv och erkänna att dissonansen existerar (ofta). När du vet det så blir ju nästa steg att täppa till de hålen som läcker och skapar dissonans.
Ta reda på exakt var glappen uppstår. Är du osäker kan du bolla internt, diskutera med någon som har koll eller ta hjälp av personer i din omgivning.
Gör en digital närvaro-check
➡️ Titta utifrån och in
Ta på dig utifrån-och-in-glasögonen och känn efter, stämmer innehållet online överens med företagets värderingar, personlighet och känsla. Här är det viktigt att släppa stolthet och istället koppla på självdistans och självinsikt.
➡️ Be riktiga personer testa
Bjud in personer utifrån och be de göra ett “blindtest” av hemsidan där de delar med sig av sin spontana upplevelse. Fundera här på en lämplig uppmaning som ex – du kommer in för första gången på sidan, beskriv din känsla. Eller – Du får höra talas om vårt företag, hur lätt är det att förstå vad vi gör?
➡️ Gå igenom era digitala kanaler
finns samma budskap, visuella stil och puls konsekvent över tid? Finns nyheter, aktiviteter, recensioner och bilder som stämmer med företagets kärna? Detta hjälper läsaren att bredda kontrollen och undvika att bara fokusera på hemsidan.
Navigera själv, eller ta hjälp
Visst kan du klicka dig fram och försöka förstå vad som funkar och inte i ert digitala uttryck. Men det finns en snabbare väg – där du får både helikoptervy och hands-on-insikter:
Boka en kostnadsfri digital besiktning.
Låt oss göra jobbet åt dig. I vår digitala besiktning går vi pedagogiskt igenom hur ni uppfattas online – och vad som skaver.
Du får:
🔍 En videogenomgång (ca 10 minuter) full av insikter, exempel och förbättringsförslag
📝 En sammanfattning i text, så du kan ta det vidare i teamet eller till din byrå
Vi tittar ex. på design, SEO, synlighet, innehåll, Google-profiler och inte minst tydlighet och känsla – och sätter fingret på det där som gör att något känns “off”.
Key Takeways
- Säkerställ att din digitala närvaro speglar företagets personlighet och kultur.
- Kontrollera att hemsidan är snabb, mobilanpassad och lättnavigerad.
- Visa upp riktiga människor och kundröster för ökad trovärdighet.
- Kommunicera tydligt varför kunder ska välja just er.
- Håll digitala kanaler levande med relevanta nyheter och innehåll.
- Gör regelbundna digitala närvaro-checkar med både interna och externa ögon.