Digital dissonans – nĂ€r det digitala inte speglar verkligheten!

Table of Contents

Du möter ett företag dĂ€r vĂ€rme, energi och kompetens genomsyrar rummet. Men nĂ€r du googlar – Ă€r hemsidan förĂ„ldrad, opersonlig och helt annorlunda Ă€n din upplevelse. DĂ€r uppstĂ„r digital dissonans: glappet mellan företagets verkliga personlighet och det som syns online.

DÀr har du den, dissonansen. Det som jag valt att kalla för Digital Dissonans.

Vad Àr digital dissonans?

Digital dissonans Ă€r ett psykologiskt fenomen dĂ€r det uppstĂ„r ett glapp mellan det ett varumĂ€rke sĂ€ger att det Ă€r – och det som faktiskt speglas i den digitala nĂ€rvaron.

Det skapar friktion, tvekan och en kÀnsla av att nÄgot inte riktigt stÀmmer. Att det inte sitter ihop. I vÀrsta fall pÄverkar det om nÄgon ens tar en första kontakt.

Det Ă€r inte ovanligt att företag lĂ€gger hela sin sjĂ€l i produkter, mĂ€nniskor och kultur – men glömmer att spegla detta online. Och dĂ„ uppstĂ„r dissonans. Kunden blir förvirrad. Eller helt enkelt oengagerad.

Hur vet du om du har digital dissonans?

“When you talk the talk – but don’t walk the (digital) walk”

Dissonansen blir tydlig nĂ€r det digitala inte gĂ„r i takt med det personliga mötet. Du sĂ€ger en sak – men din hemsida sĂ€ger nĂ„got annat. Du pratar om innovation, men sajten ser ut som ett relik frĂ„n Lunarstorm-eran. Du pratar om nĂ€rhet till kund, men det finns inte en enda recension eller bild pĂ„ era mĂ€nniskor online. Du sĂ€ger att ni jobbar hĂ„llbart – men man hittar inget om det i era digitala kanaler.

Personligt đŸ™‹đŸœâ€â™‚ïž

Är det digitala lika pesonligt som ni?

Ett tydligt tecken Ă€r bristen pĂ„ personlighet. Du som företag kanske Ă€r charmig, pĂ„litlig och har en kultur vĂ€rd att visa upp – men online Ă€r det bara stockfoton och generiska texter.Det digitala kĂ€nns platt. SjĂ€lslöst. Opersonligt. NĂ€r kunden googlar efter kĂ€nslan de fick i mötet – men hittar nĂ„got helt annat.

Energi âšĄïž

Finns det samma puls som ni visar i era möten och IRL?

Du Ă€r kanske full av initiativ, innovation och idĂ©er IRL. Men online? Inga nyheter, inga inlĂ€gg, inga spĂ„r av puls. Att inte spegla sin energi digitalt Ă€r att lĂ€mna walkie-talkien pĂ„ mute. Du finns dĂ€r – men ingen hör dig.

Hastighet đŸŽïž

Du har 3 sekunder pÄ dig, thats it

Om sajten laddar lÄngsamt, ser rörig ut eller inte Àr mobilanpassad sÄ Àr det ett direkt hinder. Det signalerar dels slarv men pÄverkar dessutom bÄde besökare och dina placeringar pÄ Google.

Och Ă€ven om ni Ă€r proffs pĂ„ det ni gör – sĂ„ döms ni pĂ„ första intrycket. SĂ„ enkelt Ă€r det. Precis som i verkliga livet. Ingen gillar att bli bemött med ett “ehhh
 vĂ€nta lite” i 3G-tempo i en tid dĂ„ tĂ„lamod hĂ€r och nu Ă€r nĂ„got de flesta av oss saknar.

“53% av mobila besökare lĂ€mnar en hemsida som tar lĂ€ngre Ă€n tre sekunder att ladda! (LĂ€s det igen)”

TrovĂ€rdighet đŸ€©

Visa att ni Àr pÄ riktigt och skapa trust.

Lite tillbaka till walk the walk. Idag Ă€r det viktigare Ă€n ever att skapa trust, för bĂ„de anvĂ€ndare, Google och Ai-modeller. En viktig del hĂ€r Ă€r att samla in och visa upp omdömen, testimonials, referenser, kundcase och relevanta certifieringar – det ger besökaren trygghet och bevis pĂ„ att ni levererar. LĂ„t nöjda kunder och partners tala för er trovĂ€rdighet.

Om din Google-profil ser ut som en öde ö utan recensioner, bilder eller öppettider – sĂ„ pĂ„verkar det förtroendet. Folk litar pĂ„ vad andra tycker. Och de vill se att det finns liv, nöjda kunder, och bevis pĂ„ att ni Ă€r aktiva. En företagsprofil utan digital puls Ă€r som en butik med lĂ„sta dörrar och slĂ€ckta lampor.

“84% av konsumenter litar lika mycket pĂ„ online-recensioner som pĂ„ personliga rekommendationer.”

Relevans ✅

BerĂ€ttar sajten varför ni Ă€r rĂ€tt val – eller försvinner ni i mĂ€ngden?

Du kanske har vĂ€rdefulla erbjudanden.Men om det inte kommuniceras tydligt, med rĂ€tt ordval och logisk struktur – dĂ„ försvinner ni i mĂ€ngden. Digital dissonans Ă€r inte bara ett utseendeproblem. Det handlar ocksĂ„ ofta om missad koppling mellan affĂ€r och kundnytta.

Google Business Profile (GBP) 📍

First impressions lasts, och detta Àr ofta det första man ser

Se till att er Google Business-sida Àr uppdaterad med en skön och sÀljande front, produktbilder, öppettider, tydliga kontaktuppgifter och inte minst aktuella recensioner. Det Àr ofta första stoppet för en besökare och/eller potentiell kund och kan avgöra om nÄgon tar första steget mot kontakt.

SÄ  vad kan du göra?

Första steget Àr att titta pÄ sin digitala business med ett utifrÄn-perspektiv och erkÀnna att dissonansen existerar (ofta). NÀr du vet det sÄ blir ju nÀsta steg att tÀppa till de hÄlen som lÀcker och skapar dissonans.

Ta reda pĂ„ exakt var glappen uppstĂ„r. Är du osĂ€ker kan du bolla internt, diskutera med nĂ„gon som har koll eller ta hjĂ€lp av personer i din omgivning.

Gör en digital nÀrvaro-check

âžĄïž Titta utifrĂ„n och in

Ta pÄ dig utifrÄn-och-in-glasögonen och kÀnn efter, stÀmmer innehÄllet online överens med företagets vÀrderingar, personlighet och kÀnsla. HÀr Àr det viktigt att slÀppa stolthet och istÀllet koppla pÄ sjÀlvdistans och sjÀlvinsikt.

âžĄïž Be riktiga personer testa

Bjud in personer utifrĂ„n och be de göra ett “blindtest” av hemsidan dĂ€r de delar med sig av sin spontana upplevelse. Fundera hĂ€r pĂ„ en lĂ€mplig uppmaning som ex – du kommer in för första gĂ„ngen pĂ„ sidan, beskriv din kĂ€nsla. Eller – Du fĂ„r höra talas om vĂ„rt företag, hur lĂ€tt Ă€r det att förstĂ„ vad vi gör?

âžĄïž GĂ„ igenom era digitala kanaler

finns samma budskap, visuella stil och puls konsekvent över tid? Finns nyheter, aktiviteter, recensioner och bilder som stÀmmer med företagets kÀrna? Detta hjÀlper lÀsaren att bredda kontrollen och undvika att bara fokusera pÄ hemsidan.

Navigera sjÀlv, eller ta hjÀlp

Visst kan du klicka dig fram och försöka förstĂ„ vad som funkar och inte i ert digitala uttryck. Men det finns en snabbare vĂ€g – dĂ€r du fĂ„r bĂ„de helikoptervy och hands-on-insikter:

Boka en kostnadsfri digital besiktning.

LĂ„t oss göra jobbet Ă„t dig. I vĂ„r digitala besiktning gĂ„r vi pedagogiskt igenom hur ni uppfattas online – och vad som skaver.

Du fÄr:
🔍 En videogenomgĂ„ng (ca 10 minuter) full av insikter, exempel och förbĂ€ttringsförslag
📝 En sammanfattning i text, sĂ„ du kan ta det vidare i teamet eller till din byrĂ„

Vi tittar ex. pĂ„ design, SEO, synlighet, innehĂ„ll, Google-profiler och inte minst tydlighet och kĂ€nsla – och sĂ€tter fingret pĂ„ det dĂ€r som gör att nĂ„got kĂ€nns “off”.

  • SĂ€kerstĂ€ll att din digitala nĂ€rvaro speglar företagets personlighet och kultur.
  • Kontrollera att hemsidan Ă€r snabb, mobilanpassad och lĂ€ttnavigerad.
  • Visa upp riktiga mĂ€nniskor och kundröster för ökad trovĂ€rdighet.
  • Kommunicera tydligt varför kunder ska vĂ€lja just er.
  • HĂ„ll digitala kanaler levande med relevanta nyheter och innehĂ„ll.
  • Gör regelbundna digitala nĂ€rvaro-checkar med bĂ„de interna och externa ögon.



Table of Contents